Με σημαία δύο βασικά συνθήματα «Κavala Greece: Νorth Aegean’s best kept secret finally revealed», και «Kavala Greece: Ideal for cruises, open fοr business», η Καβάλα εισήλθε δυναμικά στον παγκόσμιο κατάλογο των προορισμών κρουαζιέρας. Μάλιστα τρέφει βάσιμες ελπίδες ότι θα καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει τις προσπάθειες της στο άμεσο μέλλον.
Η Δημοτική Αρχή της πόλης σε συνεργασία με ειδικούς συμβούλους, τους τοπικούς
παραγωγικούς και θεσμικούς φορείς κατάφερε μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα να καθιερώσει τη περιοχή ως προορισμό κρουαζιέρας.
Η Δημοτική Αρχή της πόλης σε συνεργασία με ειδικούς συμβούλους, τους τοπικούς
παραγωγικούς και θεσμικούς φορείς κατάφερε μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα να καθιερώσει τη περιοχή ως προορισμό κρουαζιέρας.
Η Καβάλα αποτελεί μια χαρακτηριστική περίπτωση ελληνικής πόλης η οποία μέχρι πρόσφατα δεν είχε ανακαλύψει ότι μπορεί να αποτελέσει τουριστικό προορισμό. Για δύο σχεδόν αιώνες είχε εξασφαλίσει την ανάπτυξή της από άλλες πηγές. Η τουριστική περίοδος της Καβάλας περιοριζόταν μόνο στους θερινούς μήνες, όπου αποτελούσε συνήθως ένα ενδιάμεσο σταθμό κυρίως για το νησί της Θάσου.
Το παράδειγμα της Καβάλας είναι ενδεικτικό του «άυλου» θησαυρού που κρύβει η Ελλάδα. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι μπορεί να αποτελέσει την πόλη «πιλότο» που θα οδηγήσει και άλλες πόλεις –δημοτικές αρχές στην υιοθέτηση τέτοιου είδους αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Η Καβάλα στηρίχτηκε σε πέντε βασικούς πυλώνες, πάνω τους ανάπτυξε τα στρατηγικά δεδομένα και σχεδιάσε το πρόγραμμα επικοινωνίας της. Συγκεκριμένα προχώρησε στη:
Δημιουργία ηλεκτρονικής διαδραστικής παρουσίασης (έντυπο .pdf),
Ανάπτυξη ενός εξειδικευμένου εύχρηστου πολύπτυχου έντυπου τύπου “χάρτη”,
Σε ειδική B2B παρουσίαση, που χρησιμοποιήθηκε στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις,
Στη δημιουργία περιπτέρων της πόλης σε δύο εκθέσεις, και
Στη σύσταση Διαδικτυακού τόπου κρουαζιέρας της Καβάλας.
Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά τα βήματα που ακολούθησε η Καβάλα προκειμένου να καταφέρει να αποτελέσει προορισμό κρουαζιέρας. Πρόκειται για την εισήγηση του Δημοσθένη Μπρούσαλη, συμβούλου Βranding, στο πρόσφατο 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου που έγινε στον Βόλο το διάστημα 30 Μαρτίου – 1 Απριλίου 2012.
Περίληψη
Ο τουρισμός δείχνει εδώ και χρόνια πως αποτελεί την σημαντικότερη αναπτυξιακή διέξοδο της πόλης της Καβάλας, ενός τόπου που είδε τους τομείς που στήριξαν την ευημερία του για δεκαετίες να φθήνουν ή και να εκλείπουν. Η ιδέα εξέλιξης της πόλης σε τουριστικό προορισμό ωρίμασε πλέον αρκετά, ώστε να αποφασίσει ως κοινωνία να διεκδικήσει συγκροτημένα τη θέση που δικαιούται στη διεθνή αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, υπογράφεται το 2010 το «Πρωτόκολλο Συνεργασίας των Δήμων Ηρακλείου, Βόλου και Καβάλας», με στόχο να είναι οι πρώτοι ελληνικοί προορισμοί που θα αποκτήσουν και θα λειτουργήσουν πλήρες σύστημα City Branding.
O στόχος της τουριστικής ανάπτυξης της Καβάλας δείχνει εφικτός, καθώς η ψύχραιμη αποτίμηση της Καβάλας δείχνει ένα δυνητικό προορισμό με σημαντική περιουσία και στοιχεία που μπορούν με ασφάλεια να εξελιχθούν σε σταθερά θεμέλια μακρόχρονης τουριστικής ανάπτυξης. Η θέση αυτή ενισχύθηκε δυναμικά με την πρόσφατη ενσωμάτωση του Δήμου Φιλίππων, καθώς ο ενιαίος Καλλικρατικός Δήμος Καβάλας μπορεί να υποσχεθεί μια ακόμη πιο πλήρη και ελκυστική εμπειρία επίσκεψης στο διεθνή ταξιδιώτη.
O δυναμικός τομέας της κρουαζιέρας, ορίστηκε ως ο πρώτος στόχος εξωστρέφειας, καθώς διέπεται από συγκεκριμμένα χαρακτηριστικά (σχετικά λίγες εταιρίες διοργάνωσης κρουαζιέρων, ανάγκη συγκεκριμμένων υποδομών, θετική συγκυρία κλπ). Με αφορμή την παρουσία της πόλης σε δύο κλαδικές εκθέσεις (Διεθνές Συνέδριο και Έκθεση “Sea trade Εurope”-Aμβούργο, και Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή και Έκθεση “Cruise&Tourism”-Ηράκλειο), μελετήθηκε η εξειδικευμένη Ταυτότητα προορισμού κρουαζιέρας της Καβάλας, αναλύθηκε σε βάθος η συνολική προσέγγιση των εταιριών κρουαζιέρας και ο τρόπος που επιχειρούν, καταρτίστηκε η αντίστοιχη Στρατηγική Επικοινωνίας και Ανάπτυξης (“City Branding Strategy”), αποφασίστηκε η στρατηγική τοποθέτηση (“Positioning”) του τόπου, σχεδιάστηκαν στοχευμένα “εργαλεία” προβολής.
Η ζητούμενη επικοινωνία αποτελεί τυπικό παράδειγμα επικοινωνίας Business to business (“B2B”), καθώς το κοινό – στόχος της προσπάθειας ήταν ειδικοί εταιριών κρουαζιέρας και όχι τουρίστες. Μετρήθηκε η περιουσία του τόπου, τα θετικά του ως προορισμού, οι σχετικές υποδομές, τα σημεία που υπερέχει (“USP”), και επαναδιατάχθηκε το σύνολο της πληροφορίας αυτής με άξονα το τι ακριβώς ζητούν οι εταιρίες κρουαζιέρας (“Reason why”). Τα στοιχεία αυτά συμπληρώθηκαν με τις απαραίτητες τεχνικές πληροφορίες, που τα κάνουν άμεσα αξιοποιήσιμα.
Ως κεντρικά μηνύματα της προσπάθειας επιλέχθηκαν τα εξής:
“Κavala Greece: Νorth Aegean’s best kept secret finally revealed”, και
“Kavala Greece: Ideal for cruises, open fοr business”,
Με αυτά τα στρατηγικά δεδομένα, σχεδιάστηκαν οι εξής εφαρμογές επικοινωνίας:
Ηλεκτρονική διαδραστική παρουσίαση (έντυπο .pdf),
Εξειδικευμένο εύχρηστο πολύπτυχο έντυπο τύπου “χάρτης”,
Ειδική B2B παρουσίαση που χρησιμοποιήθηκε στις κατ’ιδίαν συναντήσεις,
Τα περίπτερα της πόλης στις 2 εκθέσεις,
Διαδικτυακός τόπος κρουαζιέρας της Καβάλας.
Η αρχική προσπάθεια στέφθηκε από πλήρη επιτυχία, η σχέση επένδυσης / αποτελέσματος κρίνεται εξαιρετική, και οι στόχοι καλύφθηκαν. ‘Εγινε το πρώτο σίγουρο βήμα για να πετύχει ο τόπος το όραμά του:
Η Καβάλα μπήκε δυναμικά στην εικόνα των μελλοντικών προορισμών κρουαζιέρας και βάσιμα ελπίζει στην κεφαλαιοποίηση της προσπάθειάς της στο άμεσο μέλλον.
1. Καβάλα και Τουρισμός: Αλλαγή οικονομικού τοπίου, αλλαγή στάσεων και απόψεων
Η Καβάλα είναι μια περίπτωση ελληνικής πόλης που σχεδόν ποτέ δεν είδε τον εαυτό της τουριστικά. καθώς για δύο σχεδόν αιώνες είχε εξασφαλίσει την ανάπτυξή της από άλλες πηγές. Η τουριστική περίοδος της Καβάλας περιοριζόταν στους καλοκαιρινούς μήνες, με την πόλη να είναι συνήθως ένας ενδιάμεσος σταθμός για το νησί της Θάσου ή ένας σταθμός του οδικού τουρισμού προς την Κωνσταντινούπολη. Μοιραία, η τοπική κοινωνία αδιαφορούσε για τον τουρισμό και οι υποδομές φιλοξενείας της πόλης και οι σχετικές επενδύσεις ήταν επίσης περιορισμένες.
Όμως η Καβάλα είδε μέσα σε 60 χρόνια, σχεδόν όλες τις πηγές ανάπτυξής της να μειώνονται δραστικά ή και να εξαφανίζονται. Μαζί, χαθήκαν και τα «δορυφορικά» επαγγέλματα αυτών των πηγών ενώ η παραγωγή και η κατανάλωση μειώθηκαν. Η Καβάλα κατέληξε να θεωρείται μια ακριβή πόλη με υψηλή ποιότητα αλλά και υψηλό κόστος ζωής, χωρίς να έχει πλέον τη δυνατότητα να παράγει αρκετό πλούτο ώστε να τροφοδοτήσει με επάρκεια την τοπική οικονομία.
Η γενική οικονομική κρίση των τελευταίων ετών επιτάχυνε την ύφεση και διόγκωσε το πρόβλημα. Η ανάγκη για εναλλακτικές βιώσιμες λύσεις γίνεται κάθε μέρα επιτακτικότερη. Η διοίκηση της πόλης, οι φορείς και η τοπική κοινωνία επανεξετάζουν τις δυνατότητές της και είναι πλέον πρόδηλη η αλλαγή στάσης ως προς τον τουρισμό που προβάλει ως η σημαντικότερη πιθανή πηγή ανάπτυξης για τις επόμενες δεκαετίες. Η σχετική ανοικτή συζήτηση γίνεται εντονότερη και ο προβληματισμός ωριμάζει.
Οι συνθήκες κάνουν την ιδέα να δείχνει ολοένα και γοητευτικότερη, με σημαντικότερο τέτοιο γεγονός την ενσωμάτωση του Δήμου Φιλίππων στον ιστό του Δήμου Καβάλας στα πλαίσια του προγράμματος “Καλλικράτης”, που είχε ως αποτέλεσμα την άμεση ενίσχυση της τουριστικής πρότασης με σημαντικά μνημεία, ιστορικές αναφορές και πολιτιστικά δρώμενα.
Ρόλο σε αυτή την αλλαγή διαδραματίζει αναμφίβολα και η αλλαγή διοίκησης της πόλης το 2006 που έρχεται να δώσει ένα άλλο όραμα, σε στενή συνεργασία με το σύνολο της Καβάλας. Ο τουρισμός προτάσσεται ως αναπτυξιακή επιλογή, οι δυνατότητές του τόπου εξετάζονται σοβαρά ίσως για πρώτη φορά, η πόλη πιστεύει πλέον στις δυνάμεις της, επιθυμεί να γίνει ένας τουριστικός προορισμός που θα διεκδικήσει με αξιώσεις το μερίδιο που της αναλογεί και αποφασίζει να το επιχειρήσει με επαγγελματικό τρόπο, οργάνωση, συνέπεια και συνέχεια.
Σήμερα, η Καβάλα βρίσκεται ήδη στην πρώτη φάση της σχετικής μελέτης συστήματος Ταυτότητας Πόλης (City Branding). που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2012, βάζοντας τα στέρεα θεμέλια της τουριστικής ανάπτυξης της τριετίας 2012 – 2014, και διατηρώντας την πόλη στην πρωτοπορία των καινοτόμων ελληνικών πόλεων.
Τα πρώτα συμπεράσματα της μελέτης είναι ιδιαίτερα ενθαρυντικά. Η Καβάλα ξεκίνησε το ταξίδι της τουριστικής ανάπτυξης με αυτοπεποίθηση και πολλές βάσιμες ελπίδες.
2. Κρουαζιέρα: Μια ευκαιρία στον ορίζοντα
Η Καβάλα, άρρηκτα δεμένη με τη θάλασσα και με το λιμάνι της να αποτελεί διαχρονικά έναν παραδοσιακό οικονομικό πόλο, ήταν φυσικό να ενδιαφερθεί για την κρουαζιέρα, αυτή τη σχετικά νέα τάση της ελληνικής τουριστικής πολιτικής. Η πιθανή „αλλαγή ρότας“ των κρουαζιερόπλοιων που αναζητούν νέους, ανεκμετάλευτους προορισμούς στο Βόρειο Αιγαίο και η ανάπτυξη σημαντικών λιμανιών στην ευρύτερη περιοχή που λειτουργούν ως αφετηρίες / τερματισμοί κρουαζιέρων (home ports) όπως η Κωνσταντινούπολη, δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την Καβάλα ώστε να οραματιστεί τον εαυτό της ως έναν πρωτεύοντα προορισμό κρουαζιέρας της επόμενης δεκαετίας.
Η ανάλυση των δεδομένων και οι οικονομικές / επιχειρηματικές διαστάσεις του τουριστικού τομέα “Κρουαζιέρα” οδηγούν σε μερικά ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα:
Αντίθετα με τις “κλασικότερες” μορφές τουρισμού, στον τομέα της κρουαζιέρας δραστηριοποιείται ένας σχετικά μικρός αριθμός εταιριών, με το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς αυτής να ανήκει σε λίγες δεκάδες εταιρίες. Αυτό κάνει τα θέματα της επικοινωνίας, της προβολής και της πώλησης να δείχνουν ευκολότερα διαχειρίσημα. Συγχρόνως, όμως δημιουργεί αυξημένες ανάγκες αποτελεσματικότητας κάθε ενέργειας και επιβάλει μεγαλύτερη προσοχή καθώς τα περιθώρια αστοχιών είναι πολύ περιορισμένα.
Οι αναγκαίες υποδομές της πόλης που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών κρουαζιέρας είναι σαφώς μικρότερες, καθώς δεν απαιτούνται βασικές παράμετροι, όπως πχ τα ξενοδοχεία και οι θέσεις σταθμεύσεις.
Το προφίλ των ανθρώπων που “αγοράζουν κρουαζιέρα” είναι συνήθως οικονομικά και μορφωτικά υψηλό. Αυτό σημαίνει πως το προσδοκόμενο ανά επισκέπτη εισόδημα για τον τόπο είναι αντίστοιχα υψηλό.
Τα σημερινά κρουαζιερόπλοια έχουν την δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και 3.500 επιβατών. Στον αριθμό αυτόν, θα πρέπει να προστεθεί το μεγαλύτερο τμήμα του πληρώματος του καραβιού, που συνήθως έχει μια αναλογία 1 προς 2 με τον αριθμό των επιβατών (ένα μέλος πληρώματος = 2 επιβάτες), γεγονός που ανεβάζει σημαντικά τους δυνητικούς επισκέπτες του προορισμού ανά ταξίδι.
Όλα αυτά τα θετικά συμπεράσματα επέβαλαν στη διοίκηση της Καβάλας, σε στενή συνεργασία με τους άλλους φορείς της πόλης, να διερευνήσει την προβαλλόμενη ευκαιρία και τα πιθανά οφέλη από την προσπάθεια ανάδειξης της Καβάλας σε προορισμό κρουαζιέρας, αποβλέποντας σε σημαντική αύξηση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων που φιλοξενεί ετησίως ο τόπος σήμερα.
3. Κρουαζιέρα: Υποσύνολο της ευρύτερης έννοιας «Τουρισμός»
Από την αρχή της σχετικής συζήτησης, τονίστηκε και συμφωνήθηκε από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη μια βασική αρχή: η όλη προσπάθεια θα έπρεπε να γίνει στοχευμένα, μεθοδικά, οργανωμένα και με στόχους την καλύτερη δυνατή σχέση επένδυσης – αποτελέσματος και τη δημιουργία θεμελίων περαιτέρω ανάπτυξης και εξέλιξης. Υιοθετήθηκε η Στρατηγική προσέγγιση την οποία άλλωστε επιβάλλει η σοβαρότητα της ευκαιρίας και η σημασία της για την πόλη και την οικονομια της.
Είναι φανερό ότι η έννοια “Κρουαζιέρα” δεν μπορεί παρά να είναι τμήμα της συνολικής προσπάθειας ανάδειξης της Καβάλας σε Τουριστικό προορισμό (Κρουαζιέρα < Τουρισμός). Αντίστοιχα, η μελέτη “Ταυτότητα Κρουαζιέρας” (σημ.: Ο όρος “Ταυτότητα Κρουαζιέρας” προτείνεται για την ανάγκη της μελέτης αυτής και μόνο), αποτελούσε υποσύνολο της ευρύτερης μελέτης “Ταυτότητα Πόλης” της Καβάλας, μελέτης που βρίσκεται μεν σε εξέλιξη αλλά δεν είναι ακόμη αξιοποιήσημη!
Τα διλήμματα της πόλης ήταν προφανή:
Να προχωρήσει εδώ και τώρα σε μελέτη Στρατηγικής και ενέργειες διεκδίκησης της θέσης της ως προορισμός κρουαζιέρας ή να περιμένει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της πλήρους μελέτης Ταυτότητας πόλης όπως ίσως θα έπρεπε;
Πόσος είναι ο πραγματικός κίνδυνος να χαθούν ώρες, προσπάθειες και χρήματα, αν επιχειρηθεί κάτι που μοιάζει πρωθύστερο;
Έχει η πόλη την πολυτέλεια να μην προσπαθήσει να εκμεταλευτεί μια τόσο σημαντική άμεση συγκυρία;
Η ομόφωνη απόφαση της πόλης ήταν να προχωρήσει άμεσα στην προσπάθεια, λαμβάνοντας όλα τα δυνατά μέτρα ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες αστοχίας και να είναι δυνατή η ένταξη της μελέτης για την κρουαζιέρα με μικρής σχετικά κλίμακας αναγκαίες παρεμβάσεις στην γενική Ταυτότητα πόλης, μόλις αυτή ολοκληρωθεί.
Η πόλη αποφάσισε να απαντήσει θετικά και συντεταγμένα στην αναπτυξιακή πρόκληση «Καβάλα: Προορισμός Κρουαζιέρας».
4. Έρευνα και ανάλυση: Διερευνώντας το πώς και το γιατί
Η μελέτη και οι ενέργειες του θέματος «Καβάλα / Κρουαζιέρα», στρατηγικά και τακτικά, αποτελούν μια τυπική περίπτωση επικοινωνίας «Βusiness to Business» (δηλ. Πώλησης από φορέα προς επαγγελματίες) καθώς το αποκλειστικό κοινό – στόχος είναι οι διοικήσεις και τα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας. Έπρεπε λοιπόν να τηρηθούν οι σχετικές προδιαγραφές του μοντέλου «Βusiness to Business», να γίνουν σεβαστές οι ιδιαιτερότητες του κοινού – στόχος, να γνωρίζει η μελετητική ομάδα τον τρόπο με τον οποίον λειτουργούν οι δυνητικοί πελάτες, ώστε να σχεδιαστούν με ακρίβεια η Στρατηγική, οι τακτικές ενέργειες και οι εφαρμογές επικοινωνίας. Η σχετική έρευνα είχε δύο βασικές πηγές:
Τους διαδικτυακούς τόπους των δέκα σημαντικότερων εταιριών κρουαζιέρας, ώστε να αναλυθεί και να αποτυπωθεί η μεθοδολογία με την οποία δημιουργούν τα προϊόντα τους, ο τρόπος πώλησης των προϊόντων αυτών και τα αντίστοιχα “εργαλεία” προβολής τους (βλ.: Εικόνα 1), οι προορισμοί που επιλέγουν και το σκεπτικό πίσω από τις επιλογές αυτές, το επίπεδο πληροφόρησης που παρέχουν στους καταναλωτές για κάθε προορισμό που εντάσσουν στα προγράμματά τους κ.λπ..
Εικόνα 1: Δείγματα ενημερωτικού υλικού προώθησης κρουαζιέρας, με αναφορά σε συγκεκριμένους προορισμούς
Έναν σχετικά περιορισμένο αριθμό ανθρώπων που έχουν πάει / αγοράσει τουλάχιστον μια κρουαζιέρα, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την πραγματική εμπειρία τους, με τα κριτήρια με τα οποία επέλεξαν, την αίσθηση που αποκόμισαν μετά την έκθεση τους στην επικοινωνία των εταιριών κρουαζιέρας, το επίπεδο ικανοποίησής τους κ.λπ.
Η έρευνα αυτή απέδωσε σημαντικά και εφαρμόσιμα συμπεράσματα που αποτέλεσαν θεμελιώδη τμήματα της Στρατηγικής που εκπονήθηκε. Τα συμπεράσματα αυτά αναπτύσσονται συνοπτικά στις τρείς παρακάτω υποενότητες:
4.1. Βασικά κριτήρια επιλογής προορισμού
Τα τρία κυριότερα κριτήρια επιλογής προορισμών δείχνουν να είναι τα εξής:
Να είναι ο προορισμός μέσα στην, σχετικά ευθύγραμμη, πορεία που θα ακολουθήσει το κρουαζιερόπλοιο από τον προηγούμενο σταθμό μέχρι κάποιον από τους επόμενους ήδη επιλεγμένους προορισμούς. Η Καβάλα θα μπορούσε υπό όρους να είναι ένας τέτοιος προορισμός, όμως το συγκεκριμένο κριτήριο δείχνει πως είναι μάλλον το ασθενέστερο από τα τρία και δεν φαίνεται να αποτελεί από μόνο του επαρκή λόγο επιλογής ενός προορισμού.
Να είναι ο προορισμός τόσο γνωστός και τόσο γοητευτικός για το διεθνές αγοραστικό κοινό, ώστε να αποτελεί από μόνος του αιτία αγοράς της προτεινόμενης κρουαζιέρας. Η Καβάλα δεν είναι ένας τέτοιος προορισμός, καθώς δεν συγκαταλέγεται ακόμη στους τουριστικά προβεβλημένους και διάσημους προορισμούς της πατρίδας μας.
Να παρέχει ο προορισμός τη δυνατότητα δημιουργίας και πώλησης οργανωμένων εκδρομών από τις εταιρίες κρουαζιέρας. Οι εκδρομές προς σημαντικά κοντινά αξιοθέατα και δραστηριότητες συγκαταλέγονται ανάμεσα στα κυριότερα κέντρα κέρδους των εταιριών κρουαζιέρας και αποτελούν το ισχυρότερο κρητήριο επιλογής ενός νέου προορισμού. Η Καβάλα έχει όλα όσα χρειάζεται για να είναι ένας τέτοιος προορισμός, μόνο που οι δυνατότητές της αυτές παραμένουν ακόμη σχεδόν άγνωστες στα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας, όπως άλλωστε και η ίδια η πόλη.
4.2. Η σημασία της ίδιας της πόλης
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον θεωρείται το συμπέρασμα ότι η πόλη γύρω από κάθε λιμάνι, μάλλον δεν αξιολογείται ως σημαντική από τις εταιρίες κρουαζιέρας καθώς, όπως προαναφέρθηκε, σημαντικό κομμάτι των εσόδων τους προέρχεται από τις οργανωμένες εκδρομές εκτός πόλης και όχι από την επίσκεψη / ξενάγηση των επιβατών στην ίδια την πόλη.
Εικόνα 2: Αεροφωτογραφία της παλιάς πόλης της Καβάλας
Βεβαίως, η ύπαρξη μιας όμορφης πόλης όπως η Καβάλα (βλ.: Εικόνα 2) θεωρείται ότι συμβάλλει στη γενικότερη εικόνα του προορισμού, αλλά όχι καθοριστικά.
4.3. Η σημασία των υποδομών του λιμανιού
Η ύπαρξη ενός σύγχρονου ασφαλούς λιμανιού που μπορεί να φιλοξενήσει άνετα τα κρουαζιερόπλοια και διαθέτει τα εκπαιδευμένα στελέχη και τις αναγκαίες υποδομές ασφαλείας / υποδοχής που επιβάλλει η διεθνής νομοθεσία, αποτελεί ένα σημαντικό κριτήριο επιλογής ενός προορισμού από τις εταιρίες κρουαζιέρας. Η ύπαρξη επιτυχημένων προορισμών χωρίς τέτοιο λιμάνι είναι οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν αυτόν τον κανόνα.
Η Καβάλα διαθέτει ήδη ένα τέτοιο λιμάνι που είναι αναπόσπαστο τμήμα της εικόνας της και έχει ήδη δρομολογήσει τις αναγκαίες εργασίες βελτίωσης και εκσυγχρονισμού του (βλ.: Εικόνα 3).
Εικόνα 3: Αεροφωτογραφία του λιμανιού της Καβάλας με αποτυπωμένες τις διαστάσεις ελλιμενισμού, όπως αυτές βελτιώνονται μετά την ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού του που βρίσκονται σε εξέλιξη
Άξιο ιδιαίτερης μνείας θεωρείται και το γεγονός ότι η διοίκηση του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας», δηλαδή του φορέα διαχείρησης του λιμανιού, συμμετέχει ενεργά μαζί με τη διοίκηση της πόλης, την κοινωφελή εταιρία του Δήμου Καβάλας «Δημωφέλεια» και το Επιμελητήριο Καβάλας στο σκληρό πυρήνα της ομάδας που χειρίζεται τη διεκδίκηση του στόχου «Καβάλα, προορισμός κρουαζιέρας».
5. Προϊόν «Καβάλα / Κρουαζιέρα»: Αποτίμηση «περιουσίας» και διαμόρφωση πρότασης
Με δεδομένα τα συμπεράσματα της έρευνας που αναφέρθηκαν στην υποενότητα 4, αποτιμήθηκε η τουριστική „περιουσία“ της πόλης και καταγράφτηκε λεπτομερώς το σύνολο των κοντινότερων και των σχετικά πιο μακρινών σημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Η διαδικασία αυτή αξιολογείται ως ζωτικής σημασίας και γίνεται για δύο λόγους:
Η «περιουσία» συμμετέχει στη διαμόρφωση και συμβάλει αποφασιστικά στην αποτελεσματικότητα της τελικής πρότασής της πόλης προς τις εταιρίες κρουαζιέρας.
Η αποτίμηση αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της πρότασης Στρατηγικής Ταυτότητας και Ανάπτυξης που ακολουθεί.
Από την σχετική ανάλυση προέκυψε ότι η Καβάλα διαθέτει πλήθος σημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, που χαρακτηρίζονται από μεγάλη ποικιλία και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα που περιλαμβάνει από σημεία ιστορικού και προσκυνηματικού χαρακτήρα μέχρι σημεία εξαιρετικού φυσικού κάλους και εναλλακτικών μορφών ψυχαγωγίας. Όμως, δεν είναι όλα τα σημεία αυτά ισάξια, ούτε βρίσκονται στην ίδια κατάσταση.
Χάρτης 1: Αποτύπωση όλων των σημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος σε απόσταση μιας ώρας και δεκαπέντε λεπτών από το λιμάνι της Καβάλας.
Η τελική επιλογή των σημείων που συμμετέχουν στην διαμόρφωση του προϊόντος «Καβάλα/Κρουαζιέρα» έγινε με την χρήση δύο βασικών κριτηρίων:
Βρίσκονται σε απόσταση από την Καβάλα που δεν ξεπερνάει τη μια ώρας και δεκαπέντε λεπτά (βλ.: Χάρτης 1), άσχετα από το αναγκαίο μέσο μεταφοράς (οδική μεταφορά, θαλάσσια μεταφορά, συνδυασμός μέσων μεταφοράς κ.λπ.).
Βρίσκονται σε επισκέψιμη κατάσταση σήμερα, ή έχουν ήδη δρομολογηθεί οι απαραίτητες επενδύσεις και οι σχετικές εργασίες ώστε να είναι επισκέψιμα και άρτια μέχρι το 2014.
Το 2014 ορίστηκε ως η πρώτη καταληκτική ημερομηνία ωρίμανσης και επιτυχίας των ενεργειών της πόλης, με δεδομένη την διαδικασία με την οποία καταρτίζουν τα σχέδιά τους οι εταιρίες κρουαζιέρας, και τον ανάλογο χρόνο που απαιτεί η διαδικασία αυτή.
Με αυστηρή τήρηση των δύο αυτών κριτηρίων, αποτυπώθηκε το σύνολο των σημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος και συγκεντρώθηκαν οι πληροφορίες αλλά και τα απαραίτητα τεχνικά στοιχεία που χρειάζονται τα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας που διαμορφώνουν το πρόγραμμα οργανομένων εκδρομών.
6. Στρατηγική Ταυτότητας και Ανάπτυξης: ένας θαλάσσιος «οδικός χάρτης» προς την επιτυχία
H διατύπωση της αναγκαίας Στρατηγικής Ταυτότητας και Ανάπτυξης είναι η σημαντικότερη φάση της όλης μελέτης „Καβάλα, προορισμός κρουαζιέρας“, καθώς ορίζει με σαφήνεια τους στόχους, θέτει προτεραιότητες, προτείνει τακτικές ενέργειες, και διασφαλίζει την αναγκαία συνέχεια και την συνέπεια των προσπαθειών της πόλης και των φορέων της σε βάθος χρόνου.
Είναι ένας «οδικός χάρτης» που αποτυπώνει το σημείο εκκίνησης, δηλαδή την υφιστάμενη κατάσταση, ορίζει την επιθυμητή μελλοντική θέση μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της προσπάθειας της πόλης, προσμετράει την απόσταση μεταξύ των δύο σημείων και περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο η Καβάλα θα διασχίσει την απόσταση αυτή με ασφάλεια, στον μικρότερο δυνατό χρόνο και με την μικρότερη δυνατή επένδυση.
Μερικά από τα σημαντικότερα σημεία της Στρατηγικής αυτής, αναφέρονται συνοπτικά στις τέσσερεις υποενότητες που ακολουθούν:
6.1. Το Όραμα και η Αποστολή της Καβάλας, ως προορισμός κρουαζιέρας
Η Αποστολή (mission) του τόπου στην εξεταζόμενη μελέτη, μαζί με το αντίστοιχο Όραμα (vision) που υποστηρίζει την Αποστολή αυτή, αποτελούν την περιεκτική περίληψη της Στρατηγικής αλλά και τους δύο θεμέλιους λίθους της. Η διατύπωση τους θεωρείται καθοριστικής σημασίας και λειτουργεί ως πυξίδα που κρατάει την πόλη και τους φορείς της σταθερά προσηλωμένους στους στόχους τους:
Όραμα: Να γίνει η Καβάλα ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους και επιθυμητούς προορισμούς κρουαζιέρας στην Μεσόγειο και στην Ευρώπη.
Αποστολή: Η Καβάλα στοχεύει να αναδειχθεί σε πρωτεύοντα προορισμό κρουαζιέρας αποβλέποντας στην αειφόρο ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, στη διαρκή βελτίωση των εισοδημάτων και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της και στην ενίσχυση της γενικότερης τουριστικής της θέσης. Ο στόχος δείχνει εφικτός καθώς, αναλογικά με το μέγεθός της, είναι ένας από τους πληρέστερους προορισμούς της Μεσογείου με πληθώρα φυσικών, ιστορικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών που μπορούν να την κάνουν μοναδική, είναι αυθεντική και γοητευτική στις εταιρίες κρουαζιέρας αλλά και στους διεθνείς καταναλωτές.
6.2. Μοναδικότητα / Αυθεντικότητα
Όπως προαναφέρθηκε, μέχρι πρόσφατα η Καβάλα δεν ιεραρχούσε τον τουρισμό ψηλά στις αναπτυξιακές επιλογές της. Έτσι, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή ώς προορισμός, εντός και εκτός Ελλάδος.
Όμως, αυτό έχει και την θετική του πλευρά: ηΚαβάλα δεν είναι ένα τουριστικό σκηνικό. Έχει διατηρήσει αναλλοίωτη την ταυτότητά της ως μια αυθεντική μεγάλη ελληνική πόλη. Ως ένας τόπος όπου ο επισκέπτης μπορεί να βιώσει τον πραγματικό τρόπο ζωής της χώρας μας. Το χαρακτηριστικό αυτό συμπίπτει με μια από τις πιο ισχυρές σημερινές τάσεις τους διεθνούς τουρισμού, αυτήν της «Ανάγκης για εξερεύνηση, ανακάλυψη και αυθεντικότητα» (βλ. Yποενότητα 6.3). Μερικά μόνο από τα σημαντικά στοιχεία που συμβάλλουν στην μοναδικότητα της πόλης ως προορισμού κρουαζιέρας αλλά και γενικότερα ως τουριστικού πόλου ανάπτυξης, είναι επιγραμματικά και τα εξής:
Η σχέση του τόπου με τον Απόστολο Παύλο (βλ.: Εικόνα 4), τον «Απόστολο των Εθνών», είναι γνωστή και ιστορικά τεκμηριωμένη: στο λιμάνι της Καβάλας πρωτοπάτησε σε ευρωπαϊκό έδαφος, διά της ρωμαϊκής Εγνατίας Οδού έφτασε στην πόλη των Φιλίππων, για να κατεβεί στις όχθες του Ζηγάκτη ποταμού όπου βάπτισε την Αγία Λυδία, την πρώτη ευρωπαία Χριστιανή, εκεί φυλακίστηκε και απελευθερώθηκε με θαύμα, εκεί ίδρυσε την πρώτη ευρωπαϊκή Εκκλησία που επισκέφτηκε άλλες δύο φορές κατά τη διάρκεια των τεσσάρων αποστολικών περιοδειών πριν να θανατωθεί στην Ρώμη. Όλα αυτά τα μέρη διασώζονται και είναι επισκέψιμα.
Εικόνα 4: Λεπτομέρεια του ψηφιδωτού του μνημείου του Αποστόλου Παύλου κοντά στο λιμάνι της Καβάλας, στο σημείο όπου πρωτοπάτησε σε ευρωπαϊκο έδαφος.
Η οικονομική και κοινωνική σχέση της Καβάλας με την καλλιέργεια, την επεξεργασία, την εμπορία και την εξαγωγή καπνού για αρκετές δεκαετίες είναι επίσης γνωστή και σημαντική. Η πόλη διατηρεί ακόμη ένα σημαντικό απόθεμα από βιομηχανικά κτήρια της εποχής αυτής (καπναποθήκες), ένα αξιόλογο θεματικό Μουσείο (Δημοτικό Μουσείο Καπνού Καβάλας) με πλούσια συλλογή μηχανημάτων και εργαλείων και ένα αρχείο με ντοκουμέντα, έγγραφα και φωτογραφίες που συμπληρώνεται διαρκώς.
Η Αρχαία πόλη των Φιλίππων, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αρχαία μνημεία της Ελλάδος (βλ.: Εικόνα 5), το Αρχαίο θέατρο και το εξαιρετικής σημασίας Φεστιβάλ Φιλίππων – Θάσου που διοργανώνεται κάθε χρόνο, το Αρχαιολογικό Μουσείο των Φιλίππων, αλλά και το γεγονός ότι στο σημείο αυτό έγινε η μάχη των Φιλίππων, μια απο τις μάχες που έκριναν το μέλλον μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας, συμβάλλουν δραστικά στην ενίσχυση της μοναδικότητας του τόπου.
Εικόνα 5: Αεροφωτογραφία του Αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, όπου απαικονίζονται μεταξύ άλλων τα ερείπια της αρχαίας πόλης, η Βασιλική Α’, το Αρχαίο Θέατρο και το Αρχαιολογικό Μουσείο Φιλίππων.
6.3. Διεθνείς τουριστικές τάσεις
Μερικές από τις σύγχρονες τάσεις που επικρατούν ή αναδύονται στη διεθνή τουριστική βιομηχανία και επηρεάζουν την πιθανή επιτυχία του περιγραφόμενου εγχειρήματος της Καβάλας, είναι και οι εξής:
Αναζήτηση για αυθεντικότητα. Ο σύγχρονος τουρίστας αναζητάει πλέον νέες εικόνες, νέες γεύσεις και ήχους, την αυθεντική κουλτούρα, έκθεση στον πραγματικό τρόπο ζωης του τόπου, αληθινές εμπειρίες. Προσβλέπει στη χαρά της ανακάλυψης και απομακρύνεται από τουριστικούς προορισμούς που έχουν υπερεκτεθεί και πολυχρησιμοποιηθεί. Η Καβάλα είναι ένας τόπος που σαφώς καλύπτεται από την τάση αυτή.
Οικολογία / περιβάλλον. Οι τόποι που σέβονται το περιβάλλον και κάνουν όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να μην το επιβαρύνουν, αντιμετωπίζονται θετικά από τους διεθνείς καταναλωτές και κερδίζουν την εκτίμηση και την πολύτιμη έξωθεν καλή μαρτυρία των επισκεπτών τους, που δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα για ένα τέτοιο τουριστικό προϊόν. Η Καβάλα διαθέτει όλα τα δεδομένα για να κεφαλαιοποιήσει αυτή την διεθνή τάση.
Συχνότερες αλλά συντομότερες διακοπές. Η διεθνής οικονομική συγκυρία και ο σύγχρονος τρόπος ζωής και εργασίας είναι οι κύριες αιτίες αυτής της τάσης, που άλλωστε δείχνει να οδηγεί και την αύξηση των πωλήσεων κρουαζιέρας παγκοσμίως. Οι διεθνείς καταναλωτές προτιμούν πλέον ολιγοήμερες διακοπές συχνότερα (που συχνά μεταφράζονται σε διακοπές city breaks), αντί της παλαιότερης τάσης που μιλούσε για διακοπές διάρκειας εβδομάδων, μια ή δύο φορές το χρόνο. Η Καβάλα ως σύγχρονη, αυθεντική ελληνική / μεσογειακή / ευρωπαϊκή πόλη με πολλά αξιοθέατα και ενδιαφέροντα, δείχνει να έχει το σωστό μέγεθος και όλα τα χαρακτηριστικά που προϋποθέτει η τάση που περιγράφηκε.
6.4. Τόνος φωνής / Κεντρικά μηνύματα
Με δεδομένη την μορφή της επικοινωνίας που απευθύνεται σε επαγγελματίες και στοχεύει στο να καλύψει τις εξειδικευμένες απαιτήσεις τους, επελέγει ο τόνος φωνής της άμεσης, επιχειρηματικής γλώσσας για τα δύο κεντρικά μηνύματα, αλλά με παρούσα την αναγκαία συναισθηματική. Πιο συγκεκριμένα, τα κεντρικά μηνύματα αυτής της φάσης της προβολής είναι τα εξής:
« Kavala, Greece! North Aegean’s best kept secret, finally revealed» (Καβάλα! Το πιο καλοκρυμμένο μυστικό του Βόρειου Αιγαίου, επιτέλους αποκαλύπτεται), πρόταση που τονίζει τις παραμέτρους της αυθεντικότητας και της σημασίας του τόπου, υποδηλώνοντας παράλληλα και την ποικιλομορφία του.
«Kavala, Greece! A city ideal for cruises and open for business» (Καβάλα! Μια πόλη ιδανική για κρουαζιέρα και ανοικτή στην επιχειρηματικότητα), μήνυμα που, εκτός από τις αρετές του προορισμού, δηλώνει και την διάθεσή της Καβάλας να διεκδικήσει με αποφασιστικότητα τον στόχο της, ως ένας πρωτεύον προορισμός κρουαζιέρας στην Μεσόγειο.
Η ίδια διάθεση διέπει τους τίτλους των κεφαλαίων όλων των εφαρμογών επικοινωνίας, τα κυρίως κείμενα αλλά και την επιλογή των εικόνων.
7. Τακτικές ενέργειες / Εφαρμογές επικοινωνίας
Οι άμεσες τακτικές ενέργειες που επιλέχθηκαν, ήταν η αυτόνομη συμμετοχή της Καβάλας σε δύο θεματικές εκθέσεις κρουαζιέρας, μια διεθνή, καταξιωμένη και ιδιαίτερα σημαντική και μια άλλη νέα, μικρότερης κλίμακας που έγινε στην χώρα μας, επίσης όμως με διεθνή συμμετοχή. Kαι οι δύο εκθέσεις διοργανώθηκαν στα πλαίσια αντίστοιχων κλαδικών συνεδρίων. Τα συνέδρια / εκθέσεις αυτά ήταν τα εξής:
Συνέδριο και έκθεση «Sea trade Europe 2011» (27-29 Σεπτεμβρίου 2011, Αμβούργο Γερμανίας, http://www.seatrade-europe.com/).
Συνέδριο και έκθεση «Cruise and Tourism 2011» (3-4 Οκτωβρίου 2011, Hράκλειο Κρήτης, http://www.cruiseandtourism.com/).
Με στόχο τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας της συμμετοχής της Καβάλας στις δύο εκθέσεις, η όλη προετοιμασία περιελάμβανε μεταξύ άλλων τη διασφάλιση σύντομων συναντήσεων / παρουσιάσεων του προορισμού με τα στελέχη των σημαντικών εταιριών κρουαζιέρας, καθώς και την συμμετοχή αξιωματούχου της πόλης στο συνεδριακό κομμάτι της «Cruise and Tourism 2011», ως ομιλητού.
Αποφασίστηκε επίσης η μελέτη και υλοποίηση εξειδικευμένων εφαρμογών επικοινωνίας, που σχεδιάστηκαν με γνώμονα τις απαιτήσεις των εταιριών κρουαζιέρας, όπως αυτές προέκυψαν μέσα από την ανάλυση που προηγήθηκε και αναφέρθηκε στην Ενότητα 4. Οι εφαρμογές δημιουργήθηκαν αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα.
Εικόνα 6: Σελίδα του σχετικού κεφαλαίου της διαδραστικής παρουσίασης.
Η δομή και η ύλη των εφαρμογών επικοινωνίας κάλυψαν εύληπτα και σύντομα όλες τις αναγκαίες παραμέτρους, περιλαμβάνονας θέματα όπως η αυθεντικότητα και οι λόγοι που κάνουν την Καβάλα μοναδική, η μακραίωνη ιστορία της, η σχέση με τον Απ. Παύλο, το λιμάνι και οι υποδομές του, η ποικιλία των σημείων ιδιαίτερου ενδαφέροντος, η ψυχαγωγία, οι αγορές, η γαστρονομία κ.λπ.
Ακόμη, δόθηκαν γενικές πληροφορίες όπως η γεωγραφική θέση, η μορφολογία και το κλίμα που χαρακτηρίζουν την Καβάλα, οι γενικότερες υποδομές που διαθέτει κ.λπ.
Χάρτης 2: Χάρτης της παλιάς και της νέας πόλης της Καβάλας, όπου αποτυπώνονται και περιγράφονται οι ζώνες δραστηριοτήτων και τα αξιοθέατα.
Στη συνέχεια σχεδιάστηκαν δύο χάρτες, ένας που απεικονίζει τις θέσεις των υπόλοιπων σημείων ιδιαίτερου ενδιαφέροντος εκτός Καβάλας (βλ.: Χάρτης 1) και ένας που αποτυπώνει την πόλη και περιγράφει τις ζώνες δραστηριοτήτων και τα αξιοθέατα μέσα στον αστικό ιστό της (βλ.: Χάρτης 2).
Τέλος, επιλέχθηκαν οι σχετικές φωτογραφίες και γράφηκαν τα σχετικά κείμενα που υποστηρίζουν τη δομή που αποφασίστηκε. Με δομικά στοιχεία όλα τα παραπάνω, μελετήθηκαν και υλοποιήθηκαν οι εξής εφαρμογές επικοινωνίας:
Πολυσέλιδη διαδραστική ηλεκτρονική παρουσίαση (βλ.: Εικόνα 7) όπου αναπτύσονται όλες οι δυνατότητες του τόπου, αναφέρονται όλοι οι λόγοι επίσκεψης σε αυτόν και τεκμηριώνονται τα επιχειρήματα που συνηγορούν στην επιλογή της πόλης ως προορισμοού κρουαζιέρας. Η διαδραστική παρουσίαση παραδίνονταν σε μορφή dvd και αποτέλεσε τη βασική εφαρμογή επικοινωνίας λόγω της μεγάλης ποσότητας πληροφόρησης που περιέχει, των μεγάλων φωτογραφιών που επιτρέπει, της ευχρηστίας της, του μικρού όγκου της κ.λπ.
Πολύπτυχο έντυπο, που διπλώνει σαν χάρτης και το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του δημιουργεί ένα εντυπωσιακό μονόφυλλο δύο όψεων, όπου περιλαμβάνονται όλες οι πληροφορίες που προαναφέρθηκαν στη δομή, αλλά με συνοπτικότερο τρόπο από ότι στην διαδραστική παρουσίαση. Το έντυπο μοιράστηκε κατά την διάρκεια των εκθέσεων, παραδόθηκε στα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας κατά τις προσωπικές συναντήσεις μαζί τους και πλέον αποστέλλεται ως υπενθύμιση μαζί με την σχετική αλληλογραφία, όταν απαιτείται κάτι τέτοιο.
Εικόνα 7: Το εξώφυλλο της διαδραστικής παρουσίασης όπου εμφανίζεται το ένα από τα κεντρικά μηνύματα.
Εξειδικευμένη ηλεκτρονική παρουσίαση για τις προσωπικές συναντήσεις / παρουσιάσεις προς τα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας. Η παρουσίαση αυτή ήταν πιο τεχνοκρατική και πιο σύντομη από την κύρια παρουσίαση, στοχεύοντας να οπτικοποιήσει και να δώσει σε σύντομο χρόνο όλα τα απαραίτητα επιχειρηματικά δεδομένα που διαθέτει ο τόπος.
Θεματικός διαδικτυακός τόπος (http://www.kavalacruise.gr/) όπου παρουσιάζεται όλο το παραπάνω υλικό. Το εξειδικευμένο αυτό site επιτρέπει την αύξηση της εξωστρέφειας της προσπάθειας της πόλης, καθώς θα είναι εξ ορισμού προσβάσιμο σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου, αν και δεν παύει να απευθύνεται κυρίως στα στελέχη των εταιριών κρουαζιέρας. (σημ.: Ο διαδικτυακός τόπος βρίσκεται υπό κατασκευή).
Σχεδιασμός των δύο περιπτέρων στις εκθέσεις στο Αμβούργο και στο Ηράκλειο.
8. Οφέλη / Αρχικά αποτελέσματα / Επόμενα βήματα
Η Καβάλα προσβλέπει σε σημαντικά άμεσα και έμμεσα οφέλη από την προσπάθεια που αναλύθηκε στις ενότητες της εισήγησης αυτής. Η προσπάθεια ήδη αρχίζει να δίνει τους πρώτους πρώιμους καρπούς της. Η πόλη βγαίνει από αυτή την πρώτη οργανωμένη απόπειρα διεκδίκησης με συγκρατημένη αισιοδοξία, τονωμένη αυτοπεποίθηση και αναπτερωμένο το ηθικό της.
Ανάμεσα στα οφέλη της πόλης και στα αρχικά αποτελέσματα από την πρώτη φάση υλοποίησης της προσπάθειας που ολοκληρώθηκε, μπορούμε να αναφέρουμε συνοπτικά και τα εξής:
Η σημαντική προεργασία που ήταν απαραίτητη για την προετοιμασία της προσπάθειας που ξεκίνησε στον τομέα της κρουαζιέρας είναι άμεσα αξιοποιήσιμη και στην μεγαλύτερη μελέτη «Ταυτότητας Πόλης» που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Η Καβάλα είχε τη ευκαιρία να δοκιμαστεί στον δύσκολο στίβο της „Βusiness to Business¨ επικοινωνίας και να εμπλουτίσει την εμπειρία διαχείρισης τέτοιων θεμάτων που διαθέτουν τα στελέχη της. Η εμπειρία αυτή θα αποδειχθεί σύντομα πολύτιμη.
Ο τόπος είχε την ευκαιρία να δοκιμάσει σε πραγματικές συνθήκες τη Στρατηγική, τα μηνύματα, την συνολική πρόταση της πόλης, τον τόνο φωνής και τις εφαρμογές επικοινωνίας που εφαρμόστηκαν, εξάγοντας αξιοποιήσημα συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητα των όσων ισχυρίστηκε και των αξιών που πρόβαλε. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν θετικές και διακρίνονται σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, αξιοποιώντας τις σχετικές παρατηρήσεις που συλλέχθηκαν.
Σφυρηλατήθηκε στην πράξη η συνεργασία μεταξύ των φορέων της πόλης, ενισχύθηκε η αίσθηση της ομάδας ανάμεσα στα στελέχη όλων των εμπλεκομένων μερών που συμμετείχαν ενεργά στην προσπάθεια, αυξήθηκε η εμπιστοσύνη μεταξύ τους και μπήκαν τα θεμέλια μιας υγιούς κουλτούρας συνεργασίας για το κοινό καλό της πόλης. Το θετικό αυτό κλίμα, προστίθεται στην περιουσία της πόλης και αποτελεί ένα εχέγγυο επιτυχίας για το μέλλον της.
Οι εταιρίες κρουαζιέρας που προσεγγίστηκαν και εκτέθηκαν στην πρόταση της πόλης, εξέφρασαν πολύ θετικές γνώμες για την Καβάλα, για τις δυνατότητές της και για την Στρατηγική που εφαρμόστηκε. Η Καβάλα κέρδισε αρκετούς σημαντικούς πόντους, μπήκε στην προσοχή σημαντικών παικτών του τομέα και συζητήθηκε θετικά ακριβώς για τους λόγους που επιθυμούσε και με τον τρόπο που στοχεύε.
Το ενδιαφέρον των εταιριών κρουαζιέρας επιβεβαιώνεται και με την επικοινωνία που αναπτύσσεται συστηματικά τους μήνες που μεσολάβησαν από τις αρχές Οκτωβρίου 2011 μέχρι σήμερα. Η υφή της επικοινωνίας αυτής και τα επιπλέον τεχνικά στοιχεία που ζητούνται από τα στελέχη των εταιριών αυτών, επιτρέπουν στη διοίκηση της Καβάλας και στους φορείς της πόλης την συγκρατημένη αισιοδοξία που προαναφέρθηκε.
Η διαφαινόμενη αύξηση για το αμέσως προσεχές έτος τήνει πρός ένα ελπιδοφόρο +30%, γεγονός ιδιαίτερα ενθαρυντικό αν συνυπολογιστεί ότι τα πλάνα των εταιριών κρουαζιέρας έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί μέχρι και το 2013.
Το αν η πόλη θα αξιοποιήσει την επιτυχημένη αρχή που έγινε και το αν θα κεφαλαιοποιήσει τα διαφαινόμενα αποτελέσματα της προσπάθειάς της, εξαρτάται κυρίως από την συνέχεια και την συνέπεια που θα επιδείξει. Ακριβώς για τον λόγο αυτό, η ομάδα διαχείρισης του έργου έχει καταρτίσει ήδη το πλάνο των επόμενων ενεργειών και ξεκίνησε την υλοποιησή τους.
Ως γενικότερα καταληκτικά συμπέρασματα της όλης μελέτης που αναλύθηκε στην εισήγηση αυτή, αξίζει να σημειωθούν μεταξύ άλλων και τα εξής:
Η επιβεβαίωση της αξίας της Στρατηγικής προσέγγισης ώς θεμέλιου κάθε επιτυχημένης μελέτης Τουριστικής προβολής και Ταυτότητας.
Η επιβράβευση της οργανωμένης προσπάθειας και της προσεκτικής, συνεπούς υλοποίησης καλά στοχευμένων τακτικών ενεργειών.
Τα προφανή οφέλη που θα έχει κάθε ελληνικός προορισμός με αξιόλογο προφίλ που θα διεκδικήσει το όραμά του για τουριστική ανάπτυξη με επαγγελματικό, συγκροτιμένο τρόπο που θα είναι σύμφωνος με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και με την αντίστοιχη μεθοδολογία Ταυτότητας πόλης (City Branding).