06 Απριλίου 2012

Βελτίωση της κυκλοφορίας με ταυτόχρονη αύξηση εσόδων του Δήμου?


*Του Τάκη Αβραμίδη
Θέλω να θυμίσω ότι ο Πειραιάς είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που εφάρμοσε σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης (επί Δημαρχίας Ανδρέα Ανδριανόπουλου) αρχικά με ατομικά παρκόμετρα, μετά με τρυπητή κάρτα και τέλος με ξυστή κάρτα. Το αποτέλεσμα ήταν σαφώς θετικό και τα έσοδα για το Δήμο σημαντικά.
Σήμερα ο αριθμός των αυτοκινήτων στο Πειραιά αυξάνει διαρκώς. Με την συμφόρηση που δημιουργείται στις υποδομές επιτείνεται η ανάγκη της σωστής διευθέτησης της κίνησης των οχημάτων. Κυρίως όμως το ζήτημα της στάθμευσης των αυτοκίνητων απαιτεί όλο και περισσότερες ενέργειες από τις δημοτικές αρχές.

Σήμερα σχεδόν όλες οι μεσαίου και μεγάλου μεγέθους πόλεις στην Ευρώπη έχουν εφαρμόσει σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αυτοκίνητων με βασικούς στόχους:
     Εξασφάλιση χώρων στάθμευσης στους μόνιμους κατοίκους.
     Δημιουργία και διαθεσιμότητα ελεύθερων χώρων στάθμευσης μικρής διάρκειας για τους επισκέπτες που θα αναζωογονήσουν τις εμπορικές και άλλες δραστηριότητες της πόλης μας.
     Αύξηση των εσόδων του Δήμου που μπορούν να διατεθούν για χρηματοδότηση δαπανών που έχουν να κάνουν με τη δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης, τη συντήρηση οδικού δικτύου, τη σήμανση, καθώς και τη βελτίωση υπηρεσιών των Δημοτικών μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ 
Κατά τη γνώμη μου το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης για να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα θα πρέπει να βασιστεί σε 2 πυλώνες :
Α. την αποδοχή του από τους μονίμους κατοίκους (δωρεάν χρήστες του συστήματος) και από τον εμπορικό κόσμο.
Β. την όσο το δυνατό πιο αποδοτικότερη λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας.
Ο αριθμός των μονίμων κατοίκων καθώς και ο αριθμός των θέσεων προς εκμετάλλευση αποτελεί προϊόν μελέτης που θα πρέπει να γίνει από το Δήμο και φυσικά η μελέτη θα αποτελέσει και τη βάση του διαγωνισμού ανάθεσης του έργου. ( Στην Αθήνα, κατά την πρώτη φάση εφαρμογής του συστήματος, από τις 5.496 θέσεις στάθμευσης, οι 2.538 είναι αποκλειστικά για τους κατοίκους, 1.000 θέσεις για ειδικές χρήσεις και 1.956 είναι θέσεις επισκεπτών). Οι κάτοικοι των περιοχών όπου εφαρμόζεται το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης μπορούν να προμηθευτούν από το Δήμο το ειδικό σήμα καταβάλλοντας ετήσιο τέλος 10€ για ένα μόνο αυτοκίνητο του νοικοκυριού – όχι της οικογένειας – όπου διαμένουν. Για το δεύτερο ή τρίτο αυτοκίνητο του νοικοκυριού δεν χορηγείται το σχετικό σήμα. Σε άλλες πόλεις της Ελλάδας υπάρχουν παρόμοιες διευθετήσεις, συνήθως δε το σήμα δευτέρου αυτοκινήτου είναι πολύ υψηλότερο και ακόμη ακριβότερο είναι το σήμα για το τρίτο αυτοκίνητο
 Ο ανάδοχος θα αναλάβει να στήσει όλο το σύστημα από μηδενική βάση. Χαρτογράφηση και σήμανση θέσεων, πινακίδες, προβολή του συστήματος στα ΜΜΕ, σύστημα διαχείρισης των άδειων στάθμευσης, τήρηση κανόνων στάθμευσης και επιτήρησης της τάξης από τον Δήμο, δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών τρόπων πληρωμής όπως ξυστή κάρτα, παρκόμετρο πολλών θέσεων (PAY AND DISPLAY), τη στάθμευση με χρήση κινητού τηλεφώνου, επιμόρφωση προσωπικού στη διαχείριση του συστήματος, θα παρέχει στη Δημοτική Αστυνομία τον εξοπλισμό αστυνόμευσης της στάθμευσης (συσκευές PDA) και θα διαχειρίζεται τις εκδιδόμενες κλήσεις.
Κατά την Ευρωπαϊκή εμπειρία το πρόσοδο για τον ιδιώτη είναι ένα ποσοστό που θα εισπράττει από την πώληση των ωρών στάθμευσης (από 15-25% ανάλογα τον διαγωνισμό) και όχι ποσοστό από τα πρόστιμο της Δημοτικής Αστυνομίας μιας και κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από το νόμο. Στην Ελλάδα οι πρόσφατες σχετικές αναθέσεις κυμαίνονται από 17,5% (Δήμος Αθηναίων) έως και περισσότερο από 50% στο Δήμο Τρικάλων, Καρπενησίου.
Το σύστημα προτείνεται να αναπτυχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση που θα καλύπτει την κεντρική περιοχή θα έχει χαρακτήρα πιλοτικό ενώ η δεύτερη φάση που θα σχεδιασθεί με βάση και τα πορίσματα που θα έχουν προκύψει από την πιλοτική εφαρμογή θα καλύψει άλλες περιοχές του Δήμου είτε συνεχόμενες προς το κέντρο είτε όχι όπου η προσφορά θέσεων στάθμευσης δεν καλύπτει τη ζήτηση στάθμευσης. Το πιλοτικό σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης (α φάση) θα πρέπει να περιλαμβάνει θέσεις: για τους μόνιμους κατοίκους , θέσεις για τους επισκέπτες και θέσεις για ειδικές χρήσεις και επαγγελματικές ανάγκες.
Η ελεγχόμενη στάθμευση θα πρέπει να ισχύει τις εργάσιμες ημέρες από τις 9 το πρωί ως τις 9 το βράδυ και το Σάββατο από τις 9 το πρωί ως τις 4 το απόγευμα και θα ελέγχεται αποκλειστικά από την Δημοτική Αστυνομία. Το ωράριο αυτό θα προσδιορισθεί από τη μελέτη ανάλογα με τη διακύμανση της ζήτησης στάθμευσης στις διάφορες περιοχές.
Στις θέσεις των κατοίκων και τις ειδικές θέσεις θα ισχύει χωρίς χρονικό περιορισμό για όλες τις μέρες και ώρες. 
Θυμίζω ότι όταν λειτουργούσε ελεγχόμενη στάθμευση στον Πειραιά το ποσοστό προμήθειας των καρτών στάθμευσης είχε προσδιορισθεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και ήταν 10% και έτσι σχεδόν όλα τα περίπτερα και μικροκαταστήματα διέθεταν κάρτες στάθμευσης γεγονός ιδιαίτερα εξυπηρετικό για τους οδηγούς ενώ ταυτόχρονα ένα σημαντικό ποσοστό των εσόδων στάθμευσης (10%) μετακυλούσε σε μικροεπιχειρήσεις της πόλης μας.

Αναδημοσίευση από την  εφημερίδα  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ

*Ο Τάκης Αβραμίδης είναι πρώην Αντιδήμαρχος Πειραιά