03 Νοεμβρίου 2014

Λιμάνι Πειραιά :Ερωτηματικά για τον διαγωνισμό στα απόβλητα πλοίων


Ένας διαγωνισμός για τη συλλογή των στερεών αποβλήτων από τα πλοία που ελλιμενίζονται στο λιμάνι του Πειραιά και τη ράδα του, διάρκειας 25 ετών, όξυνε τις αντιπαραθέσεις στο λιμάνι. Παράλληλα, έθεσε το ερώτημα για το αν τα τέλη γι’ αυτή την εργασία είναι υπερβολικά σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Το Ναυτικό Επιμελητήριο, εκπρόσωποι της κρουαζιέρας και αντίπαλοι της εταιρείας που έχει τις συμβάσεις παραχώρησης στα περισσότερα λιμάνια της χώρας, ισχυρίζονται πως «ναι, οι τιμές είναι υψηλές», ο ΟΛΠ το αρνείται, ενώ η σύγκριση δείχνει ότι μάλλον ο Πειραιάς είναι φθηνός.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε στα τέλη Αυγούστου από τον ΟΛΠ. Τόσο μακρόχρονες (25ετείς) παραχωρήσεις δικαιωμάτων είναι εξαιρετικές στην Ε.Ε. και πρέπει να δικαιολογούνται επαρκώς. Ο ΟΛΠ «στήριξε» τη διάρκεια με μελέτη ελεγκτικής εταιρείας που ως σύμβουλός του την πρότεινε, ενόψει του γεγονότος ότι θα δημιουργηθεί Κέντρο Διαλογής Ανακύκλωσης και σειρά άλλων εγκαταστάσεων, που στο τέλος της 25ετίας θα περάσουν στην κυριότητα του Οργανισμού. Φορείς, όπως το Ναυτικό Επιμελητήριο καθώς και εκπρόσωποι της κρουαζιέρας υπογραμμίζουν ότι το κόστος για τα στερεά απόβλητα ανέβηκε κατακόρυφα, αλλά στελέχη του ΟΛΠ και εταιρειών που ασχολούνται στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη με την υποδοχή των αποβλήτων θεωρούν το κόστος φυσιολογικό.
Ως παράδειγμα ένας συνομιλητής της «Κ» φέρνει τα πλοία που κάνουν συχνά δρομολόγια στην Ιταλία και ουδέποτε ξεφορτώνουν τα απορρίμματά τους στη γειτονική χώρα. «Αφού είμαστε τόσο ακριβότεροι γιατί δεν δίνουν τα απορρίμματά τους στους Ιταλούς;» αναρωτιούνται.
Με την οδηγία 59/2000 της Ε.Ε. τα ευρωπαϊκά λιμάνια εκλήθησαν να δημιουργήσουν πλαίσιο με το οποίο θα υποδέχονταν τα απορρίμματα των πλοίων που ελλιμενίζονταν σε αυτά. Οπως σημειώνεται σε μελέτη της EMSA (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για τη Θαλάσσια Ασφάλεια), τον Δεκέμβριο του 2005 το 90% των λιμανιών της Ευρώπης παραχώρησε το δικαίωμα αυτό σε ιδιώτες. Σε αυτήν αναφέρεται ότι «σε πολλά λιμάνια έχει παρατηρηθεί έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο τιμολόγησης. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα σε λιμάνια όπου οι οργανισμοί λιμένος έχουν απεμπολήσει τον κεντρικό τους ρόλο. Φαίνεται ότι κάποιες εταιρείες που υποδέχονται απορρίμματα μονοπωλούν τις εγκαταστάσεις και μονομερώς αποφασίζουν για τις τιμές. Σκόπιμα αυξάνουν το κόστος εξυπηρέτησης της αποκομιδής και μονομερώς αυξάνουν τις τιμές...». Πάντως στον Πειραιά οι τιμές είναι σταθερές από το 2008.
Πιθανές στρεβλώσεις
Ορισμένα πρώην στελέχη του ΟΛΠ είπαν στην «Κ» ότι η 25ετής διάρκεια της παραχώρησης είναι εξαιρετικά μεγάλη και ίσως να προκαλέσει στρεβλώσεις στην τιμολόγηση και την αντιπαρέβαλαν με την 5ετή σύμβαση του ίδιου αναδόχου με την Cosco. Επισήμαναν ωστόσο ότι στην ίδια μελέτη της EMSA τονίζεται ότι «το μοίρασμα της παραχώρησης σε πολλές εταιρείες δεν αποτελεί λύση, καθώς θα οδηγούσε σε πτώση της ποιότητας των υπηρεσιών...». Σήμερα ο τζίρος αυτής της δραστηριότητας κυμαίνεται μεταξύ 4 με 5 εκατ. ευρώ ετησίως και σύμφωνα με ανεξάρτητους παρατηρητές, το λιμάνι του Πειραιά μαζί με εκείνα της Πάτρας και του Ηρακλείου είναι τα μόνα όπου μια τέτοια δραστηριότητα έχει ένα σημαντικό όγκο. Στην Πάτρα όμως τα τέλη είχαν μείνει από το 2002 στάσιμα, με αποτέλεσμα τώρα όλοι να μιλούν για απότομη αύξηση, την ώρα που αυτή έγινε για να καλύψει μέρος της κατά 130% αύξησης των τιμών του ΧΥΤΑ...
Δύο ακόμα είναι τα επίμαχα σημεία του διαγωνισμού: η υποχρέωση των πλοίων που σταματούν στη ράδα χωρίς να μπαίνουν στο λιμάνι να παραδίδουν απόβλητα, κάτι που δεν έκαναν μέχρι σήμερα, και η «μάχη» που γίνεται για τα επικίνδυνα.
Εκεί ο σημερινός ανάδοχος συγκρούσθηκε με άλλη εταιρεία του χώρου, επειδή η τελευταία ήθελε να μεταφέρει στις εγκαταστάσεις της 30 κοντέινερ οργανικών αποβλήτων που είχαν ρυπανθεί με πετρελαιοειδή από το ναυάγιο του πλοίου Yusuf Cepnioglou στη Μύκονο χωρίς να τα παραδώσει σε αυτόν. Ομως τα απόβλητα αυτά θα έφθαναν από τη θάλασσα στον Πειραιά και συνεπώς θα έπρεπε να παραληφθούν στον ανάδοχο. Η ανταλλαγή των επιχειρημάτων αυτών συνέπεσε με προσφυγή για την ακύρωση του διαγωνισμού.
kathimerini.gr